Tillgänglighetsredogörelse självserviceportalen (minasidor.odeshog.se)

Vi vill att alla ska kunna använda självserviceportalen. Den här sidan beskriver hur Ödeshögs kommuns uppsättning av Open ePlatform (minasidor.odeshog.se) uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av självserviceportalen?

Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav alternativt om du behöver information från sjalvservice.atvidaberg.se i något annat format, till exempel PDF, stor text eller ljudinspelning kan du meddela oss.

Du kan kontakta oss genom att skicka e-post till
kommun@odeshog.se

Tillsyn

DIGG - Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta DIGG och påtala det.

Anmäl bristande tillgänglighet hos DIGG - Myndigheten för digital förvaltning

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Digital signering

PDF-blanketter på webbplatsen stöder inte digital signering. Användaren måste alltså manuellt skriva ut, fylla i och skriva under blanketten och därefter skicka in.

PDF för utskrift

På webbplatsen finns PDF-dokument anpassade för utskrift eller tryck, dessa är inte tillgänglighetsanpassade. Pdf anpassad för utskrift markeras med texten för utskift inom parentes. Dessa kommer att förbättras och tillgängliggöras löpande och vid kommande uppdateringar.

Bristande förenlighet med lagkraven

  • Inmatningsfält är byggda så att det finns en risk att felmeddelanden inte presenteras för samtliga förekommande hjälpmedel.
  • Det finns en risk att information om att fält är obligatoriska inte framgår för samtliga uppläsande hjälpmedel.
  • Innehåll på andra språk än sidornas huvudsakliga språk markeras inte i koden.
  • Länk saknas för att hoppa över navigationen för användare som navigerar med tangentbordet.

Diskussion pågår för hur de ovanstående bristerna ska kunna åtgärdas.

Så har vi testat

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av e-tjänsterna. Intern testning av e-tjänsterna sker kontinuerligt.

Redogörelsen uppdaterades senast den 9 januari 2024.